handdator

Visa fullständig version : Köpa Mini med par tusen mil?



FourBrothers
2009-08-13, 08:53
goddag
Sitter här med en hetsig liten aygo, speciellt i köer, inte för att den är snabb, men så oerhört tråkig, är väl vad man kan förvänta sig me tanke på prisklassen. Men billigaste man kan äga och köra.

Så är med stor sorg att ha tankar om att göra sig utav med den. Känns verkligen kvalite rakt igenom tycker jag, och ekonomin håller sig på en låg nivå

Men vill ju ha körglädje! och Mini verkar ju vara de ultimata bland småbilar. Körglädje till och från jobbet 10min per dag gör ju sitt också :)

Provsatte en igår och oerhört ombonat och fin sittställning. Ska provköra vid nåt tillfälle också.
Och ingen satans jevla nyckel som man knäcker knät vid i en eventuell krock, som aygon har. Utan helt tomt var det vid bena på Minin. Och ställbar ratt i längsled och skålade stolar så man inte åker omkull. Underbart.

Men det är sen jag orar mig för kvaliten, hur tror ni dom kommer hålla om man köper en som gått lite? ex. en 04- 05 Mini som gått cirka 7000 mil. Kamkedjan kan ju börja krångla den med? Och roskydd på bara 6 år? för senaste årgången. Den innan har väl 12..?

Vad tror ni om motorerna? Även om ni är kära i era bilar svara gärna från hjärtat. Den står ju ändå ganska högt i andrahandsvärde, och vill ju inte köpa mig en bil med tillhörande och ständiga verkstadskostnader.
När byts kamkedjan? görs de över huvud taget?

Såg en -07 Mini på blocket med rubriken Ny motor för en cirka 150 lopper, då har den alltså rasat tidigare?

Bättre o satsa på modellen med kompressor, men som gått lite mer?
känns oroande..

Ace
2009-08-13, 09:03
Klart du skall byta till en MINI! :)
Tänk så här.
Körglädje och bra andrahandsvärde vs. lite högre bränslekostnad (om du väljer en med kompressor) och kanske nått verkstads-besök mer än en välkänt driftsäker Toyota.
Jag tror att din totala upplevelse blir betydligt roligare om du byter till en MINI.
Hur ofta vinkar folk på dig? Kommer fram på rastplatser,bensinstationer och snackar och säger hur fin bil du har? Hur många Toyota-träffar har du varit på? Finns det något Aygo-forum i Sverige? :)
Har själv en Cooper S -04 med kompressor och går med ett leende varje dag ut till bilen.

Det var denna du menade eller?
http://www.blocket.se/stockholm/Mini_cooper_S_ny_motor_22561892.htm?ca=15&w=3

Om dom satt i en helt ny motor så är det väl toppen?
Fråga vad det var för fel på den gamla.
Det händer ju faktiskt i bland att motorer rasar.
Det gäller väl alla bilmärken.

//Robert

fireon
2009-08-13, 09:29
den nya modellen R56 med princemotorn har vad jag förstått haft större problem med kamkedjespännare och motorras än den tidigare motorn som satt i R50/53..
angående rost så har jag inga som helst problem på min som nu är över sex år och gått 10500 mil i Göteborg och Västkusten som ju är det värsta stället för rost på bilar.

Jag har haft min Cooper i ett år nu och funderade även jag på en aygo/107/c1, som ju är samma bil, pga ekonomin.. Men i efterhand så är jag grymt nöjd med att jag köpte en Mini! Min hade gått 9800 mil när jag köpte den, varit servad enligt bok och välskött av tidigare ägare. Jag har inte haft ett nämnvärt problem med den, larmet krånglade ett par dagar i höstas men det självläkte :D och har inte haft något problem med det sen, kan ha varit lite fukt antagligen.
Kamkedjan behöver inte bytas, det ska du aldrig behöva om det inte är ett garantifel på motorn.

Jag kan bara instämma med föregående talare och rekommendera dig till att köpa en Mini! Se bara till så att den verkar välskött och servad så ska det inte vara några problem! Lycka till! :)

FourBrothers
2009-08-13, 09:32
Ja jo precisprecis, den jag menade.
Delar också din entusiasm :) men man vill ju ha så lite problem som möjligt, o visst motorras kan ju hända alla bilar.

men som sagt undrar man lite varför den rasat, nån liten översittare på östermalm med kostigt namn som bara klantat till sig rejält, lagt i backen i motorvagsfart kanske bara..

edit:
Usch da, ringde på den nämnda annonens, va mycket trevlig man, men och verkade som om de hade o göra med kamkedjan , gick på garantin, men ändå..
Sen var lådan trög i växlingarna.??
Vad kan det bero på?

synd på en annars fin bil

RobertH
2009-08-13, 10:11
Om du bara har koll på kedjespännaren (på både kompressor och turbomodellen) så är det ingen fara med kamkedjan. Det är dock ingen kostsam historia, ca 2.500kr inkl. jobb för att få en fräsch av senaste modell. Detta problem är större på turbomodellen, men jag fick byta den även på min förra kompressormini.

(Alla ras som jag känner till på R56/turbomodellen har varit på grund av kamkedjan, så jag blir inte förvånad av det du skriver ovan)

Om du ska jämföra kvaliteten mot en Toyota så kommer du tyvärr att bli besviken. Ständiga småfel och problem, mer eller mindre dyra och omständliga att ordna till. Vissa klarar sig bättre, andra sämre.

Men... det är värt det!

Fredrik
2009-08-13, 17:31
Som min gode vän RobertH nämner ovan är det värt det - jag tillhör dem som inte drabbats av några fel (kamkedjespännare dock bytt på garanti).

Det verkar som att det skiljer en del mellan MINIs men det gör det ju bland många andra bilmärken, främst bilmärken med själ (MINI, Porsche, Ferrari, Lambo, Aston Martin mfl).

Är du osäker så gör ett ordentligt test på bilen innan köp - visst kan fel uppstå ändå, men du kanske slipper större kostsamma saker som upptäcks vid testet.

Om du beslutar dig för en MINI, hälsar vi dig garanterat välkommen i gänget!

FourBrothers
2009-08-13, 18:59
Tackartackar för det.

Sen är frågan om man bör satsa och värt att lägga till lite extra för att dels få senare årsmodell, och turboversionen. Eller hålla tillbaka och hitta kompressormodellen, men också gå tillbaka i årsmodellerna..
Kanske bästa med så sen årsmod som möjligt då man en gång ska sälja den.
Sen är väl turbon lite snålare.

man kanske tröttnar på att höra de eviga gnällandet från chargern hela tiden också :D

fireon
2009-08-13, 20:24
supercharger weeeeeeeeeeeeeeeeee :D

Ace
2009-08-14, 00:09
man kanske tröttnar på att höra de eviga gnällandet från chargern hela tiden också :D

Ingen risk! :woot:

Luc!fear
2009-08-14, 06:04
man kanske tröttnar på att höra de eviga gnällandet från chargern hela tiden också :D
Tror inte det...Snarare vill man kör mad alla rutor nere...(så man hör det)
Välkommen hit, hoppas du hittar dig en fin MINI.
/Dan

Rasmus
2009-08-14, 14:31
Snarare vill man kör mad alla rutor nere...

Alla två! :woot:

Rexoar
2009-08-14, 21:18
Alla två! :woot:

HAHA :D

Kompressorljuder är nog det skönaste/sexigaste/generellt underbaraste ljudet som finns att lyssna på! BzzzzZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ!! :D
Go supercharger Go!

Luc!fear
2009-08-15, 06:40
Alla två! :woot:
Det är ju alla :woot: två...
/Dan

FourBrothers
2009-08-19, 08:37
sådärja blev en mini 07. Underbar bil att köra, känner mig klistrad på vägen. kanske inte ens behöver nämnas Oerhört hårda slag man måste göra i lådan, gäller att vara bestämd. Och kopplingen får man ont i foten av vid köer..
Menmen vanesak.

Förvånansvärt billig i försäkring också, med rätt bolag o rätt person den står på.
själv ligger ja i åldersgruppen mest utsatt och dyrast.
Fast en sak, två, armstödet är ju bara för plastigt och de knakar om det( ligger emot och gnider plast mot plast) är ju lite tråkit ??:(
Armstödet ligger lite ivägen för handbromsen också.

Sen när jag skulle till jobbet imorse startade jag, sen slog den av efter 1 sek, starta igen, slog av.. stängde av klimatanl/ac fläktar, då starade den.
Fick info vid köpet om att batteriet med största sannorlikhet var lite klent, så måste ju inte vara allvarligare än så?
stått med dörrar öppna, viss belysning på osv..

Bara inga jäkla elfel med rutorna uppstår, eller fel för övrigt.
Det har man ju läst i andra trådar..

Har visserligen garanti 6mån, är ju väldigt, saker kan ju hända närsomhelst. Men alltid nåt.
Bilen är ju som en kompis man vill ju inte att kompisen ska svika än. :)

Ace
2009-08-19, 10:09
Härligt!
Nu vill vi se en presentation med lite bilder under "Vi och Våra Bilar"

//R

FourBrothers
2009-08-19, 11:54
Satt av en slump nu och hittade ett klipp på youtube där det tjuter om bilen i hög hastighet

YouTube - mini cooper S up to 219 km/H (http://www.youtube.com/watch?v=QqYCNdkkH98&feature=related)
Från 11sek till 15sek, och 33sek till 45sek.

Exakt så lät det idag när jag gasa upp till ca 140kmh

Kändes väldigt oroande, va beror det på? :(

login
2009-08-19, 12:04
om du läste kommentarena på youtube så var det någon som skrev att de hade liknande oljud i sin bil. och att just i det fallet berodde det på en ej tät list runt framrutan.

Jag vet inte själv bara ett tips.

Rasmus
2009-08-19, 15:24
Oerhört hårda slag man måste göra i lådan, gäller att vara bestämd. Och kopplingen får man ont i foten av vid köer..
Menmen vanesak.
Jag har också en -07:a men känner inte alls igen mig i det du beskriver. Lådan är "tight", men på ett bra sätt. Växlarna glider i lätt och smidigt och kopplingen är sådär precis som man vill att den ska vara. Inte tung så man får ont i foten.

fireon
2009-08-19, 15:27
Jag har också en -07:a men känner inte alls igen mig i det du beskriver. Lådan är "tight", men på ett bra sätt. Växlarna glider i lätt och smidigt och kopplingen är sådär precis som man vill att den ska vara. Inte tung så man får ont i foten.

fast i förhållande till en sladdrig aygo så är väl allt stenhårt :p
säkert ingen fara men om lådan är ovanligt trög så är det ju inte bra...

FourBrothers
2009-08-19, 17:37
jovisst, är van vid slapptask och även rattvrid på 25 varv jämfört med denna som endast krävs typ 1½.. Så de är nog solida delar.
känns bättre nu.

Men att det skulle vara vindbrus i videon, och just när han gasar fullt känns misstänksamt, när det också låter som om det skulle kunna komma från motorn. mysko

O fifan måste jag säga va plottrig färddatorn och inställningarna är. borde kunna ha lösts på ett bättre sätt.
Tog mig hela eftermiddagen att ta reda på hur autolåsfunktionen o dessa liknande saker ändras. Bilen måste vara igång, eller iallfall tändningen verkar de som.
Konstigare menysystem får man se sig efter.

RobertH
2009-08-19, 21:23
Jag har också en -07:a men känner inte alls igen mig i det du beskriver. Lådan är "tight", men på ett bra sätt. Växlarna glider i lätt och smidigt och kopplingen är sådär precis som man vill att den ska vara. Inte tung så man får ont i foten.

Kan tänka mig att det är jobbigt med tung koppling i Visbys köer. Välkommen till essingeleden klockan 16.55 en tisdag när det har regnat lite!

Rasmus
2009-08-19, 21:39
Kan tänka mig att det är jobbigt med tung koppling i Visbys köer. Välkommen till essingeleden klockan 16.55 en tisdag när det har regnat lite!

Jag har ju inte tung koppling. Eller så har jag det, men är så djävulskt stark att jag inte märker det. Förstår att det är värre för dig ;)

FourBrothers
2009-08-20, 09:48
Nån utav er minister som har eluppvärmd vindruta?
fruktansvärt störande vid lågt stående sol.
Tänkte om man byter ut rutan på fösäkringen till en vanlig, till nackdel att hela funktionen försvinner, enligt mig ändå totalt överflödig.

kanske dumt? om det ens går.

Fredrik
2009-08-20, 09:55
Jag tror Ola har på sin JCW Clubman.

Jag är av samma åsikt som du vad gäller vindrutan, gillar inte den eluppvärmda varianten - körde en MINI som hade det och jag trodde jag var onykter - otroligt störande med de små mikroskopiska trådarna i rutan som jag ser hur tydligt som helst.

login
2009-08-20, 10:26
Detta känns som att det varierar från person till person.
Jag ser de ganska lätt men stör mig inte allmänt av de.
Tjejen såg de knappt alls. Men vissa som åker med i bilen stör sig på det sjukt mycket.

Typ som regnbågsefekter på en dlp-projektor.(för hemmabio)
Det är inte alla som fixar att ha det helt enkelt.

FourBrothers
2009-08-20, 19:27
Varje gång jag startat bilen nu när det stått över natten eller startat på kvällen o kört så har den haft problem med tongången. Och nästan stängts av.

Startat mitt på dagarna utan problem, men just när det det skymningen lagt sig.

Exakt till punkt o pricka YouTube - Engine Idle Problems - R56 MINI Cooper S - 01/28/09 (http://www.youtube.com/watch?v=VniVI806x-A)
Dock inte nåt check engine meddelande vad jag sett.

Om batteriet vore dåligt skulle väl inte ens startmotorn orka runt.
Så ska det väl ändå inte vara? Elfel?

RobertH
2009-08-20, 21:06
Nån utav er minister som har eluppvärmd vindruta?
fruktansvärt störande vid lågt stående sol.
Tänkte om man byter ut rutan på fösäkringen till en vanlig, till nackdel att hela funktionen försvinner, enligt mig ändå totalt överflödig.

kanske dumt? om det ens går.

Jag har den och ser både för- och nackdelar med den. Det går otroligt snabbt att tina av rutan från frost, is och imma. Vid vanlig körning stör jag mig knappt, men när solen ligger på eller om man har polariserande solglasögon så kan de bli lite irriterande. Testa och se, men häng inte upp dig för mycket på det.